ساعت مچی یک اکسسوری مهم در استایل یک خانم یا آقای شیک پوش محسوب می شود. این وسیله به تمیز بودن نیاز دارد همچنین کارکرد صحیح در طول زمان استفاده ، در ادامه چند نکته مهم درباره مراقبت از ساعت مچی را با هم مرور خواهیم نمود.

مراقبت از ساعت
مراقبت از ساعت

17 نکته در حفظ و مراقبت از ساعت مچی به روش صحیح

1-هنگام شست وشو ساعت خود را از دست باز کنید،‌ صابون، مواد شوینده و آب کلر دار بسیار خورنده بوده و به ساعت شما آسیب میرسانند.

۲ -ساعت خود را هر چند وقت یک بار به وسیله یک تکه پارچه لطیف مانند جیر کاملاً تمییز کنید. در ضمن میتوانید با مراجعه به هریک از نمایندگی های مجاز، از مزیت شست شوی کامل ساعت خود توسط متخصصین، (با استفاده از دستگاه مخصوص) بهره مند گردید.

۳- بهتر است باتری ساعت مچی به ویژه ساعت های برند تحت نظارت نمایندگی همان برند تعویض گردد.

۴ -توصیه می گردد اگر قصد ندارید از ساعت کوارتز (دارای باتری) خود برای مدتی استفاده کنید به¬جای اینکه از فعالیت آن جلوگیری نمایید (کشیدن دسته کوک به حالت تنظیم)، اجازه دهید تا ساعت به طور طبیعی به مکانیزم کاری خود ادامه دهد.

۵ -عطرها، مرطوب کننده ها و در کل لوازم آرایشی، بهداشتی و شیمیایی و نیز رطوبت بیش از اندازه می تواننند تاثیرات فرسایشی روی تک تک قطعات ساعت شما داشته باشند.

۶- بند ساعت خود را به طور مرتب چک نمایید و مطمئن شوید که بند، شل و یا فرسوده نشده باشد. در صورت نیاز قفل بند را محکمتر نموده و یا از بند جدیدی استفاده نمایید.

۷- اگر قسمتی از بند ساعتتان را کوتاه نمودید یا قطعه ای را عوض کردید، باقیمانده را دور نریزید. در مواقعی که قسمتی از ساعت یا بند آن صدمه ببیند استفاده از آن قطعات سودمند خواهند بود.

حساسیت رنگ در ساعت های طلایی و رزگلد

۸- آب کاری (رنگ) ساعتها در صورت تماس با مواد شیمیایی (کرم، عطر، اسپری و… )، آرایشی، بهداشتی و سایش، معمولا از بین می رود. عوامل ذکر شده می توانند در تغییر رنگ ساعتهای طلایی و رزگلد تأثیر بیشتری داشته باشند.

۹- این را بدانید که قیمت یک ساعت لزوماً رابطه ای مستقیم با مقاومت آن ندارد. ساعت های گران قیمت می توانند در عین حال ظریف و شکننده باشند.

۱۰- حساسیت ساعت های اتوماتیک در مقابل ضربه به مراتب بیشتر از ساعت¬های کوارتز (باتری دار ) می باشد، به همین دلیل نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

۱۱- ساعت خود در مجاورت وسایلی که حاوی آهنربا هستند (مانند بلندگوهای کامپیوتر)، حتی الامکان قرار ندهید. این مجاورت می تواند به ساعت شما آسیب وارد نماید.

۱۲- به طور معمول، دست کردن ساعت در هنگام ورزش و یا فعالیت-هایی که مستلزم تحرک می باشد و باعث تعریق بالا می گردند، توصیه نمی شود مگر برای آن گروه از ساعت هایی که مختص ورزش طراحی شده اند.

۱۳- مراقب باشید تا ضربه ای به ساعتتان وارد نشود. ضربه ی شدید می تواند به اجزای داخلی ساعت صدمه وارد نموده، بر روی شیشه ساعت خراش ایجاد کرده و باعث شکستگی آن شود و یا حداقل می تواند باعث از بین رفتن مقاومت ساعت شما در برابر نفوذ آب گردد.

۱۴- ضدخش بودن شیشه یا سرامیک به معنی مقاومت آنها در برابر تماس با هر نوع ماده ای نمی باشد. طبیعتاً اگر بر روی شیشه یا سرامیک با جسمی سخت تر از آن (مانند الماس) کشیده شود ایجاد خط و خش می نماید.

تاثیر نور آفتاب روی رنگ ساعت

۱۵- اگر برای مدتی از ساعتتان استفاده نمی کنید به هیچ وجه آن را زیر نور آفتاب قرار ندهید چون باعث تغییر رنگ بندهای غیر فلزی (همچون چرمی، پارچه¬ای، ساتن و…) و کاهش عمر آنها گردد.

۱۶- در روند صحیح کوک کردن ساعت کوکی می بایست بعد از کوک کردن آنها حتماً اهرمی که بیرون کشیده اید را به جای خود برگردانید زیرا ممکن است آب یا غبار به داخل ساعت راه پیدا کند.

۱۷- در مواقعی که می خواهید کارهای سنگین به قول معروف یا کثیف کاری انجام دهید بهتر است حتما ساعت مچی خود را از دستتان باز کنید.

با رعایت این 17 نکته از مراقبت از ساعت مچی خود اطمینان حاصل کنید.